Vi ste ovdje: Početna / Vijesti u detaljima
HrvatskiEnglishDeutsch
23.7.2017 : 4:35 : +0200

Vijesti u detaljima

Katalog

Katalog - Izložba medalja bana Josipa Jelačića

-

Vijesti

19.03.2013 03:58 Starost: 4 Jahre

POHVALE HND-u

 

Dana 7. veljače u Historijskom muzeju BiH u Sarajevu otvorena je numizmatička izložba: Srednjovjekovni novac u Bosni - iz numizmatičke zbirke Historijskog muzeja BiH.

Tom prilikom g. Amer Sulejmanagić, koji je bio pomoćnik kustosa g. Amara Karapuša prilikom postave izložbe, održao je govor u kojem je između ostalog pohvalio Hrvatsko numizmatičko društvo. Kako je otvorenje bilo dobro medijski popraćeno, ove pohvale još više dobivaju na značaju. Spomenuti govor prilažemo u izvorniku:

Izložbom moga dragog prijatelja Amara Karapuša predstavljen je tok naše monetarne historije od ranog srednjeg do novog vijeka. Srž izložbe je izbor od devet primjeraka srednjovjekovnog bosanskog novca iz prebogate numizmatičko - notafiličko - falerističke zbirke Historijskog muzeja Bosne i Hercegovine. Ovi primjerci nisu dospjeli u muzej kao artefakti nađeni pri arheološkim istraživanjima ili kao otkup od slučajnih nalaznika. Njihovi prethodni vlasnici bili su znameniti naši numizmatičari Pavao Varda i Jozo Petrović.

Tradicionalni muzeji i izložbe premošćuju vremensku distancu i uspostavljaju most prema okolnostima i vremenu iz kojeg artefakti potiču. To pravljenje mosta (pontis facere) sveto je djelovanje - otuda i izrazi pontifex i pontifikat.
Kao konzultant, te naučni i stručni saradnik učestvovao sam u pripremi više izložbi našeg srednjovjekovnog novca. Najčešće su promovirane svetim formulama s porukom kako, između ostalog, i stari novac uspostavlja most između naših predaka i naših potomaka gdje sadašnjost samo posreduje među tim kategorijama patrijarhalnosti. Da parafraziram Radomira Konstantinovića: naše iskustvo je bez sumnje palanačko. Takvo iskustvo kulturu i ne tretira drukčije nego slučajno. Njemu muzej (kao i bilo koja druga institucija kulture) i ne treba osim kao Slučaj; kao zanimljiv Slučajni performans. Takvom iskustvu treba takva razina svetosti koja ne uspostavlja ništa drugo nego vječito patrijarhalno Isto - identično - Identitet. Takvo iskustvo, odnosno takav duh, sam je uspostavio svoje repere, svoja mjerila, svoje kriterije kao osnov za svaku kritiku - sve to mimo Svijeta i nasuprot Svijetu da bi trajna bila samo promjena bez promjene. Kritika neutemeljena na univerzalnim kriterijima vodi ka neadekvatnoj valorizaciji individualnih pregnuća i degradaciji institucija koje u konačnici gube izvornu svrhu.

Mostovi koje uspostavlja izložba Amara Karapuša, u stvari više njih, drukčije su naravi.
1. Prostorno su povezana gotovo sva područja prostiranja bosanske srednjovjekovne države. Tu je, uz novac namijenjen unutrašnjem opticaju u samoj Bosni, i novac grada Kotora. Nedostaje novac grada Splita. Vremenski su povezani gotovo svi periodi naše srednjovjekovne monetarne historije od sredine VIII. do sredine XV. stoljeća; od arapskih dinara i dirhema i bizantskih solidusa ili nomizmi do dinara kralja Stjepana Tomaševića. Nedostaju primjerci novca banova iz kuće Šubića i titularnog kralja Nikole Iločkog. (Neki naši povjesničari se olako odriču ovih vladara. Oni novce banova Mladina I. i II. Šubića, te Nikole Iločkog ne smatraju bosanskim iako su ih kovali u svojstvu bosanskih vladara, kao ni novac grada Splita iako ga je kovao Hrvoje Vukčić Hrvatinić. Da se takvi novci kojim slučajem nalaze u posjedu ovog muzeja sigurno bi bili prikazani na izložbi.)
2. Uspostavljena je transcedentna veza s Pavom Vardom i Jozom Petrovićem. S pohranom njihovih primjeraka novca i oni su se uselili u ovaj muzej. Izgleda kao da su ovdje s nama. Prisjećamo se danas tih velikana naše numizmatike, kao što ih je naučna literatura spominjala do prije nekoliko decenija.
3. Povezano je naše vrijeme s vremenom djelovanja ovih naših znamenitih numizmatičara. Tada su najznačajnija naučna djela o bosanskom i hrvatskom novcu nastajala upravo u Sarajevu. Tada je osnovano najstarije numizmatičko društvo na slavenskom jugu - Hrvatsko numizmatičko društvo, koje je sve do posljednjeg rata imalo svoju podružnicu u Sarajevu. Od šezdesetih do osamdesetih godina prošloga stoljeća uz sarajevsku podružnicu Hrvatskog numizmatičkog društva djelovalo je i Numizmatičko društvo Bosne i Hercegovine. Zatim je započeo rat i topovi su zagrmili. Muze su zašutjele i do danas nisu progovorile. (A Muzej je kuća ili hram muza.)

Kada smo, prije desetak godina, pokušali reaktivirati Numizmatičko društvo Bosne i Hercegovine rečeno nam je da ne možemo dobiti ništa više od Numizmatičkog društva sarajevskog kantona i našli se u istom procjepu u kojem se nalazi Historijski muzej Bosne i Hercegovine, te ostale institucije naše kulture. Naravno da nam formalno prihvaćanje takvog degradirajućeg statusa nije pomoglo. Pomoć je došla od naših hrvatskih prijatelja i sada smo svjedoci renesanse bosanske numizmatičke nauke koja se odvija na više ravni, a ilustrirat ću je s tri primjera:
1. Već godinama se u okviru Zagrebačke numizmatičke škole Hrvatskog numizmatičkog društva rađaju nove ideje i pogledi na bosansko monetarno srednjovjekovlje. Tamo je objavljen znatan broj naučnih radova koji su gotovo u potpunosti izmijenili ranija naučna stanovišta.
2. Prošle smo godine dobili i prvi domaći Corpus naše numizmatike - izvrsnu knjigu autora Amira Hadžimehmedovića pod nazivom Novac srednjovjekovne Bosne.
3. Sada imamo i ovu izložbu koja upravo odražava ideju obnove bosanske nauke o novcu. Ova izložba ne prilazi našoj monetarnoj historiji sa stajališta prevaziđene herojske povijesti, nego uočava odbljeske novčanih i ekonomskih tokova na području tadašnjih Mediterana i Panonije i u Bosni pronalazi jasne tragove tadašnjih opće – evropskih monetarnih trendova.

Dvadeset godina nakon djela koje započinje rečenicom koju sam na početku parafrazirao veliki Radomir Konstantinović je upravo u Sarajevu rekao: "Kriza je velika; naši izgledi su, dakle veliki". Sadašnji procvat naše nauke o novcu je iskorišćena prilika koja se ukazala u jednoj velikoj i dugotrajnoj krizi.

Amer Sulejmanagić